zondag 24 juni 2012

Carrot cake!

Ja ja, hier is ie dan: mijn homemade carrot cake. En wat smaakt hij toch lekker! Hierbij het boodschappenlijstje, het recept en natuurlijk de foto's.

Het resultaat! Omnomnom

Zoals ik al in een eerdere post aan heb gegeven, zijn er heel erg veel verschillende recepten te vinden. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen die van Allerhande.nl te gebruiken.

Boodschappenlijstje:

  • 1 kleine winterpeen (ca. 200 gram). Zelf had ik er eentje van 200 gram en nog eentje van 150 gram. Uiteindelijk heb ik ze allebei bijna helemaal moeten raspen dus neem er voor de zekerheid twee mee (ze kosten toch haast niks: €0,20 voor 200 gram ongeveer).
  • 200 gr. boter
  • 150 gr. fijne kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 200 gr. zelfrijzend bakmeel, gezeefd
  • 1 theelepel kaneel
  • 100 gr. verse roomkaas (bijvoorbeeld Monchou)
  • 125 gr. poedersuiker, gezeefd
  • 1 zakje vanillesuiker
  • vierkant bakblik (ca. 20 x 20). Zelf had ik 24 x 24 en dat was naar mijn idee precies goed.
eventueel 125 gr. blanke rozijnen door beslag.

Tip: Maak cupcakes in plaats van een cake. Maak hiervoor wel de dubbele hoeveelheid topping!

Prijs: €4.50. Daarbij heb ik alleen merkproducten gebruikt. Mocht je voor de goedkopere huismerken en dergelijke gaan, kom je al snel veel goedkoper uit. Daarbij gaan de meeste producten niet op bij de eerste keer, zoals het zelfrijzend bakmeel, poedersuiker en de kristalsuiker. Hierdoor zal een tweede keer carrot cake maken ook weer veel goedkoper zijn. Kosten zullen dan denk ik rond de €2 uitkomen.

  1. Verwarm de oven voor op 175  ˚C.
  2. Leg bakpapier op de bodem van het bakblik en vet de randen in.
  3. Schil en rasp de wortel.
  4. Smelt 150 gram boter in een pannetje.
  5. Doe de boter bij de wortels, samen met de suiker, eieren en een mespunt zout.
  6. Roer goed met een garde (een mixer is niet nodig!).
  7. Doe de kaneel en gezeefde zelfrijzend bakmeel erbij en roer weer goed.
  8. Doe het mengsel in de bakvorm en bak het in ongeveer 45 minuten goudbruin en gaar. Dit kun je testen met een satéprikker. Wanneer de prikker er droog uit komt, is de cake klaar.
  9. Laat de cake goed afkoelen in de vorm (minimaal een uur) voordat je de topping erop doet.
  10. Nu kun je beginnen met de topping.
  11. De rest van de zachte boter (niet gesmolten!), gezeefde poedersuiker, vanille suiker en roomkaas met een mixer tot een glad geheel mengen.
  12. Neem de cake uit de vorm.
  13. Strijk het glazuur over de cake.
  14. Wacht nog even ongeveer 15 minuten met serveren en laat de cake in de koelkast nog even opstijven (de topping wordt niet hard).
En de foto's bij de stappen:


Bakpapier op de bodem van het bakblik

Stap 5: de boter, eieren, wortels, suiker en zout

Na het mengen van stap 5

Stap 7: kaneel en zelfrijzend bakmeel erbij

Na het mengen van stap 7

Stap 8: doe het mengsel in de bakvorm en zorg dat het geheel evenredig verdeeld is

Net uit de oven! Wat ruikt dat lekker zeg!

Zo uit de vorm, kaal hè?

Mengen van de topping stap 11

Topping na het mixen (beetje onder verkeerd licht gefotografeerd, vandaar de gele kleur)

Stap 13: Strijk de topping uit over de cake en zet hem nog even in de koelkast

Verdeel hem in stukken. Ik heb voor 12 stukken gekozen

Precies goed!





Het eindresultaat: héérlijk!

1 opmerking:

  1. Oh dat was je aan het maken! Haha zag de foto op FB voorbij komen, kon er nog ff niks van maken.
    Ziet er goed uit zeg dit taartje! Goed recept ook, lijkt me erg lekker (ik houd sowieso van worteltaart) en leuk gedaan zo, de foto's bij het recept! =)

    BeantwoordenVerwijderen